Minggu, 26 Desember 2021

Tips Mengajari Anak Berhijab Sejak Usia Dini

Hijab Anak
Hijab Anak

Tips Mengajari Anak Berhijab Sejak Usia Dini 

Bismillahirahmanirahim..Assalamualaikum wbt

MysDear - Terwujud juga keinginan saya untuk menuliskan sesuatu di sini berkenaan tips pemakaian hijab untuk anak-anak pada usia kecil. Segalanya berdasarkan pengalaman saya sendiri sebagai seorang ibu kepada 4 orang puteri. Mohon maaf jika tips yang bakal saya tuliskan nanti hanya berdasarkan pengalaman juga ilmu yang yang saya dapatkan.

1.Biasakan Sejak Kecil

Biasakan menggunakan alas kepala seperti topi dan sebagainya sejak bayi.Kerana jika dibiasakan sejak awal maka mereka akan terbiasa. Kelebihan menggunakan alas kepala lainnya adalah untuk menhidari terkena rintik hujan dan menghindari cuaca panas terik yang bisa mengakibatkan bayi demam.

2.Jangan Dipaksa

Apabila mereka berumur 1-3, jangan terlalu dipaksa. Lagipula usia mereka masih kecil dan belum faham tentang hal seperti ini. Jika digunakan dan ternyata dibuka lagi oleh si kecil jangan dipaksa.

3. Jelaskan Dasar Pemakaian

Biasanya bila anak-anak sudah memasuki Usia 4 - 6 saya ajarkan perlahan-lahan dulu dan jelaskan mengapa perlu mengenakan hijab kepala disebabkan atas ajaran agama. Hal aurat kita boleh dijelaskan sedikit demi sedikit.

4. Beri Ornamen Yang Menarik Perhatian

Cara untuk menarik perhatian mereka, beri tambahkan sedikit hiasan di hijab mereka contohnya, saya akan menjahit bunga dari kain felt. Dan hasilnya, mereka bersenang senang mengenakan hijab. Jika tidak memiliki waktu membuat sendiri, bisa beli pin-pin hijab comel yang banyak di pasaran kini.

5. Jelaskan Tentang Aurat Wanita

Apabila usia mereka memasuki 7 tahun, barulah saya jelaskan sedikit mengenai pemakaian. Bermula hijab kepala hinggalah pakaian untuk menutup aurat. Biasanya, saya akan membeli baju tshirt lengan panjang labuh menutupi punggung, seperti tshirt muslimah. Pada usia begini tak perlulah menitik beratkan untuk memadukan warna hijab dan warna pakaian. Bagi saya, bila tiba masanya mereka akan faham sendiri tentang memadukan warna hijab dan pakaian.Lagipun, dunia anak-anak sepatutnya colourful!

6. Support Mereka

Apabila mereka mencapai akil baligh, memang sudah wajib untuk mereka mengenakan hijab. Pada usia ini, mengenakan hijab merupakan satu kewajipan mematuhi perintah agama. Bukan kerana ikut - ikutan atau terpaksa mematuhi peraturan sekolah. InsyaAllah jika kita terangkan sejak kecil, mengenakan hijab bukan satu perkara yang janggal untuk mereka apabila menginjak dewasa.

 

Itulah saja, tips yang saya coba bagikan. Inilah yang saya pegang dari dulu dan kini, Perlu di ingatkan pada anak-anak mengenakan hijab bukan kerana ikut-ikutan atau disebabkan peraturan sekolah saja. Tapi kerana hukum Allah swt. Semoga adanya latihan sejak kecil, maka senanglah kita memupuk peribadi mereka sebagai muslimah yang mukminah.Aamiin..rabbal'alamin.


"Belajarlah kerana Allah, tutuplah aurat kerana Allah"

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel