Wednesday, November 10, 2010

Keli : Geli tak??

Salam 1Malaysia pagi Rabu semua.Apa khabar? sihat? harapnya semuanya sihat la ye..kalau ada yang tak sihat, cepat-cepatlah jumpa doc.Takot melarat lak sakitnya nanti.Bila dah jumpa doc, ubat tu jangan diperap jer.Kenalah makan.Kalau tak, mana nak sihat...kan? cehwah..macam bidan kampung nurse merangkap doc plak saya ni :P 

Kali ni, nak cerita pasal ikan keli.Pernah makan ikan keli tak?? saya? err...pernah jugak.Walaupun agak geli nak memegangnya.Saja nak merasa isinya.Tak sangka lembut isinya tau.Tapi saya bukanlah penggemar ikan keli seperti suami saya.Dulu-dulu kami pernah cuba pelihara ikan keli.Saja jer nak try test pelihara ikan keli.Mana tahu boleh buat pendapatan sampingan.Di samping itu kami jadikan ia sebagai aktiviti keluarga bila masa petang-petang.Seronok tengok anak-anak buat pertama kalinya tengok kolam ikan sendiri.Dah tak payah bela ikan dalam akuarium dah! kalau dulu, pelihara ikan dalam akuarium asyik meninggal jer ikan-ikan tu.Kesian..


Hari tu jumpa gambar-gambar lama dalam satu folder dalam laptop ni.Sayu bila menatapnya...sebab gambar-gambar tersebut kami ambil semasa di rumah kami nun jauh di sana.Kalau tak silap dalam tahun 2008 kot.Kiranya macam gambar kenang-kenangan untuk keluarga kami.Meh tengok.. :D


Tokey besar kami...sedang bz 'menuai' keli

Hasilnya..not bad lah...tp masih kecik2..

nie pulak Asisstant tokey kami...siap pegang lagi tuu...eii geli.

Jual..jual! hehe ;p
siap utk dimakan...eh! kne goreng dulu tau :D

Ni lah kolam ikan keli yang tak seberapa nak sekangkang kera tuu...tempat anak-anak kami bermain ;) 

MysDear - saya geli nak pegang jer...nak siang pun geli jugak..hee.. ('^_^)

8 comments:

ummufatihah said...

Salam Mai;

Salam rindu dari pelanggan setia... :)

Sakinah said...

Salam kak,

Saya suka juga makan ikan keli ni..tapi nak masak sendiri tu geli :)

Jojoe said...

salam sis... ikan keli faveret anis tau..hehehe..paling best keli bakar..wawa...time2 puasala best makan.,,sedapppp..

MysDear said...

ummu ~ ekeke...pelanggan 1st n last...hehehe...

sakinah ~ betul tu sakinah...geli tengok tang badan dia yg licin berkilat tuu....mcm...err...hihi


joe/anis ~ laa... ye ker? hehe..kalo bakar mmg best...cicah air asam...sdap tuu..

Ummi Hanie said...

salam sis Mysdear,

dah mlm baru buleh komen...xngape...;)
Hanie suke ikan keli tp xsuke siang dan xpernah sbb dia gerak2 !melatah2 i nnti...hikss~

wow Sis siap ade kolam lagi...best tu..buleh mkn sndiri n biz...:)

MysDear said...

w'salam..

owh nape line tenet semalam hanie?
hehehe...sama lah...geli tgk badan dia tu...licin semacam jer..

dulu je ade kolam...skg dh kne roboh balik.Kolam pasang siap :)

kakyong said...

kakyong geli nak makan... heheh..
x penah makan keli...

MysDear said...

hehehe...kne try kak yong..



Sahl bin Abdullah berkata, " Tanda cintakan Allah adalah cintakan Al Quran.Tanda cintakan Al Quran adalah cintakan Nabi saw.Tanda cintakan Nabi saw adalah cintakan sunnah Baginda.Tanda cintakan Sunnah Rasul adalah cintakan Akhirat.Tanda cintakan Akhirat ialah tidak mencintai diri sendiri.Tanda tidak mencintai diri sendiri ialah membenci dunia.Dan tanda bencikan dunia adalah tidak mengambil daripada dunia melainkan kadar yang mencukupi untuk sara hidup.