Thursday, October 7, 2010

Kata diKota

Gambar ihsan :Google


Kata-kata yang baik boleh jadi nasihat yang baik kepada orang lain.Kata-kata yang baik juga mencerminkan keperibadian seseorang.Cuma, kadang terlintas dalam hati, kata-kata yang baik ini pernahkah di kota dan di aplikasikan dalam diri.Jangan nanti , orang kata, ibarat ketam mengajar anak nya berjalan betul padahal dirinya berjalan tak betul.

Keadaan begini amat merisaukan saya.Setiap kata-kata yang saya ungkap di sini saya bimbang tidak dapat mengkotakannya.Mengkotakannya bagaimana tu? Yalah...memberi nasihat yang baik, kata-kata yang baik untuk orang lain tetapi diri sendiri tak mengkotakannya.Memang amat merisaukan diri saya selama ini.

Bermula Ramadhan yang penuh karamah yang lalu, saya cuba mengkotakan apa yang dikata.Benarlah, Ramadhan itu bulan latihan untuk melatih hati dan diri kita.Setiapkali saya, mengungkapkan sesuatu, saya selalu berdoa " Ya Allah , istiqamahkan aku dalam amal ibadahku , perelokkan akhlak ku dan kotakan apa yang aku katakan yang mengarah kepada kebaikan untuk diriku."

Sebab saya tahu, saya selemah-lemah hamba.Selalu melakukan kesilapan dan kadangkala leka seketika.Jika saya terlupa, ingatkan saya.Moga kata-kata yang pernah saya ungkapkan di sini dapat saya kotakan untuk diri saya sendiri.Muhasabah diri....

Gambar ihsan:Google



Wa'Allahua'lam...


Mysdear- mencari redha dan cintaNya..bukan mudah...

4 comments:

Ummi Hanie said...

As salaam Mys...

kata2 itu sgt mudah diungkap,dijanji2 tp utk menunaikannya belum tentu pasti..

sama2 kita muhasabah diri..

MysDear said...

w'ssalam hanie..

benar..nk menunaikan tu yg payah.Cuma kne selalu bermuhasabah diri :)

Sakinah said...

Salam,

Setuju dgn akak, kena selalu muhasabah diri :)

teruskan menyampaikan kebaikan, jika ditunggu sempurna tentu tiada orang akan memberi nasihat di dunia ini [tak silap hassan al-banna yang kata ni] sedangkan kewajiban sesama muslim untuk saling mengingatkan. memang istiqamah itu amat sukar, tapi dapat azam yang kuat untuk melakukan apa yg telah dikata dan berjaya pula melakukan sekali 2 3 kali adalah lebih baik daripada tiada langsung. Hanya Allah yg tahu bagaimana kita sedaya upaya melawan nafsu tapi tewas kerana kita hamba yg sangat lemah. Dan itu lebih baik daripada hanya hanyut mengikut nafsu tanpa melawan sikitpun.

Lagipun bagi saya seseorang yang 'bercakap' baik dalam blognya, dia melakukannya mengikut keselesaan dan kehendak hatinya bukannya dibuat-buat.


Erkk..maaf kak, panjang la pula..itu pun mungkin saya syok sendiri sebab ayat2 saya tidak difahami. Saya ni memang tidak pandai menjelaskan sesuatu :D

MysDear said...

w'ssalam..

Terima kasih sakinah atas komen di atas.Akak sedaya upaya mengotakan apa yang dikata.InsyaAllah.Muhasabah itu penting.Mujahadah itu pun penting.Semoga Allah menerima segala amal kebaikan kita.Amin..rabbal'alamin.



Sahl bin Abdullah berkata, " Tanda cintakan Allah adalah cintakan Al Quran.Tanda cintakan Al Quran adalah cintakan Nabi saw.Tanda cintakan Nabi saw adalah cintakan sunnah Baginda.Tanda cintakan Sunnah Rasul adalah cintakan Akhirat.Tanda cintakan Akhirat ialah tidak mencintai diri sendiri.Tanda tidak mencintai diri sendiri ialah membenci dunia.Dan tanda bencikan dunia adalah tidak mengambil daripada dunia melainkan kadar yang mencukupi untuk sara hidup.