Monday, August 16, 2010

Puasa dan makan

Alhamdulillah ..sudah sampai ke hari ke 6 kita berpuasa.Puasa tahun ini cukup berbeza.Berpuasa jauh dari keluarga memang terasa amat.Sesekali terimbau kenangan semasa berbuka bersama keluarga.

Teringat kat lepat pisang yang abah buat.Lepat pisang yang ni memang istimewa sangat.Sebab lepat pisang yang abah saya buat saiznya sengaja dibuat lebih besar dari saiz lepat pisang yang dijual di ba'azar Ramadhan yang biasa.Biasanya lepat pisang yang abah buat, pisang-pisang tersebut memang dia tanam sendiri di kebun beliau.Sebab tulah rasa lepat pisang yang abah buat  memang ori rasanya sebab banyak pisang digunakan berbandingkan dengan tepung dan gula.Kalau saya sendiri buat di sini memang tak rasa sesedap lepat pisang yang abah buat.Pisang di sini amat berbeza dengan pisang-pisang di tempat saya.Bukan saya yang kata, mak juga mengiyakan kata-kata saya.

Juga tak lupa, masakan ikan asam pedas yang mak saya buat.Memang jadi kegemaran saya sejak dulu lagi.Bukan sahaja masa bulan puasa tetapi masa hari-hari biasa pun memang tak ketinggalan ikan asam pedas mak jika bertandang ke kampung.Kira macam trademark mak kami.Bukan saya sahaja yang suka makan ikan asam pedas tu, abang dan adik-adik pun sama jugak.

Satu lagi, juadah berbuka yang saya suka iaitu roti keben kukus bersama santan dan gula.Saya tak pastinya apa nama sebenarnya resepi tersebut.Ini pula resepi mak mentua saya yang saya suka amat.Sedap dimakan bila selesai berterawih.Saya pernah cuba mencari roti keben masin tu di pasaraya berdekatan, ternyata hampa tak jumpa.Hajat di hati nak buat sendiri, roti keben masin tu pulak tak ada.Nampaknya, terpaksa tunggu balik beraya nantilah nampaknya untuk menikmati juadah itu semua.Hehehe...(kepada yang berkenaan tolong sampaikan hajat saya yer...kukuikui :P)


Apapun, puasa bukanlah untuk makan yang sedap-sedap jer.Puasa mengajar kita pengertian yang mendalam mengenai penderitaan orang lain di tempat lain yang kekurangan makanan.Entah-entah setiap hari itu adalah bulan puasa bagi mereka.Puasa melatih kita untuk mendidik rohani dan jasmani kita.Semoga puasa tahun ini memberi pengajaran dan pengertian yang mendalam untuk kita.Oleh itu, jangan membazir.Makanlah sekadarnya.


MysDear - maaflah bahasa berterabur..menaip ikut sesedap rasa.

4 comments:

ummufatihah said...

Ya puan.. Saya faham.. akan saya sampaikan hajat puan kepada mak mentua puan.. :)

(kui..kui.. kui..):)

blackcardomompods said...

wah..wah...sedap sungguh tu keinginan tu.lepat pisang...bertuah dear dpt rasa..saya tentu kena bikin sendiri.

dear,tahun ni raya umh mak ke,umh mak mentua?

Naimatul Hafizah Nor Rodin said...

kak, saya pun amat gemarkan lepat pisang. biasanya nenek saya yg buat. mmg rasa yg ori, dgn pisang yg byk, dengan rasa lemak manis masinnya...mmmm mmg sedap la.
asam pedas pun kegemaran saya,kak. sangat suka, lagi2 kalau dpt ikan sembilang....
roti keben kukus tu yg mcm mana yer? kalau dpt akak tunjukkan, alangkah baiknye. :-)

selamat menjalankan ibadah di bulan ramadhan,kak!

MysDear said...

ummu ~ hehe..mekasih :P

bcp ~hehe..dpt tak rasa untuk ramadhan..tak tau lg..memasing dh sibuk ngn persiapan raya.Ct, raya ni tak tau lg nk beraya di mana..tp mana-mana pun xpe..sbb kpg mak n mentua x jauh :)

Fiza~ salam ramadhan...memang..makanan tradisi tak lapuk dek ujan x lekang dek panas.hehe...
roti keben tu..kalo ada kesempatan nanti akak tunjukkan cmne upernye ye :)



Sahl bin Abdullah berkata, " Tanda cintakan Allah adalah cintakan Al Quran.Tanda cintakan Al Quran adalah cintakan Nabi saw.Tanda cintakan Nabi saw adalah cintakan sunnah Baginda.Tanda cintakan Sunnah Rasul adalah cintakan Akhirat.Tanda cintakan Akhirat ialah tidak mencintai diri sendiri.Tanda tidak mencintai diri sendiri ialah membenci dunia.Dan tanda bencikan dunia adalah tidak mengambil daripada dunia melainkan kadar yang mencukupi untuk sara hidup.