Thursday, July 29, 2010

Ramadhan semakin hampir...

Salam untuk semua pembaca ...sedar tak sedar dah nak menghampiri bulan Ramadhan.Tinggal beberapa hari jer lagi...dalam satu minggu macam tu rasanya..So apa persiapan anda semua? Persiapan Jasmani dan Rohani perlu di ambil kira...Jasmani nya bertitik tolak dari segi kesihatan.Persiapkan diri dari segi kesihatan, kalau boleh cuba berpuasa sunat atau menqada'kan puasa yang masih berbaki.InsyaAllah..untuk mengingatkan diri saya sendiri juga sebenarnya.

Satu penyakit saya dari dulu lagi, bila menghadapi hari pertama berpuasa,(khusus untuk hari pertama jer, hari-hari lain ok la pulak) ialah migrain.Memang amat sadis bila terkena migrain tu.Tapi InsyaAllah, saya cuba untuk tahun ni, untuk lebih berwaspada dan menjaga kesihatan saya.Semoga dipermudahkan lah ya.

Dari segi persiapan Rohaninya pula ialah, untuk Ramadhan tahun ni saya cuba untuk solat terawikh jemaah di surau/ masjid.Khatam Al quran dan menjaga puasa dari perkara-perkara yang mengurangi pahala puasa.Saya tahu, kalo bab-bab macam ni, saya memang kalah sangat-sangat..godaannya amat kuat! Astagfirullahal'zim..Iman masih lemah barangkali...



Apapun, saya berharap semoga Ramadhan tahun ini memberi pengertian yang bermakna untuk saya dan keluarga.Begitu juga untuk anda sekalian....amin..rabbal'alamin...

4 comments:

ummufatihah said...

Salam Mai..

Selamat menghidupkan Ramadhan Al-Mubarak. M yah azam nak habiskan menjahit before Ramadhan so that boleh focus menghidupkan Ramadhan.. Tapi nang sukar nar, dah last minute juak baruk nak jalan...

By the way, rasanya Majalah MIDI gambar depan Rina Khan, dalam ya ada senarai "do and dont" sepanjang Ramadhan yang menarik...
(In case Mai sik tau, Majalah MIDI untuk golongan wanita "matang" ie 40 an seperti saya dua tiga tahun lagi).. :)

Sakinah said...

Salam kak,

Syukur bertemu lagi ramadhan kali ini..beberapa hari lagi, moga diberi kesempatan.

Ummi Hanie said...

salam mys ,

sian dia ada migrain rupenye eh...
gastrik idak ye?
hanie ni mujurlaa ade hikmahnye kne qadha puasa byk2,sampai nk dekat ramadhan tuh..so bile masuk bln posa yg sebenar takle terasa sgt kan,,dah jenuh poise ganti 24 hari..huhu

MysDear said...

ummu ~ w'ssalam...InsyaAllah M.yah..mudahan semua baju ya ktk sempat berjahit.Dpt juak kosentret apa yg patut time Ramadhan lak oo..

Mcm menarik jak majalah MIDI ya.Kelak kmk coba carik..lamak dh sik berbeli majalah.ANIS pun beberapa bulan dh missed.hehe..Thx for the info :)

Sakinah ~ w'ssalam..semoga tahun ni lebih bermakna utk kta semua.amin..


Ummie~ w'ssalam...tuula hanie, dari dulu lg mcm tu..skg nie dh tau..InsyaAllah dpt handle.
Alhamdulillah..byk dh tu qada' nya..sy pun byk lg nk kena qada'...risau gak ni.



Sahl bin Abdullah berkata, " Tanda cintakan Allah adalah cintakan Al Quran.Tanda cintakan Al Quran adalah cintakan Nabi saw.Tanda cintakan Nabi saw adalah cintakan sunnah Baginda.Tanda cintakan Sunnah Rasul adalah cintakan Akhirat.Tanda cintakan Akhirat ialah tidak mencintai diri sendiri.Tanda tidak mencintai diri sendiri ialah membenci dunia.Dan tanda bencikan dunia adalah tidak mengambil daripada dunia melainkan kadar yang mencukupi untuk sara hidup.