Monday, May 31, 2010

Kuantiti dan Kualiti : Mana satu?

Anda pernah terfikir untuk menambah anak dalam masa terdekat ni? ke rasa sudah mencukupi dengan anak-anak yang ada sekarang. Bagi saya pulak, buat masa terdekat ni..4 orang tu dah mencukupi.(Tak tahu kalo nanti teringin nak tambah lagi...kalo dah rezeki.Terima je la kan).

Apa yang hendak saya sentuh dalam entri kali ini ialah ramai anak kah (kuantiti yang ramai) atau kualiti yang hebat? Bagi saya,kedua-duanya penting.Sebaiknya penambahan kuantiti mesti seiring dengan kualiti yang hebat.Tanpa kualiti yang hebat, kuantiti yang bertambah macam terasa rugi jer kalo tak diasuh, dididik,ditarbiyah dgn ilmu dunia dan akhirat dengan baik.Apabila hal ni terlepas pandang, yang ruginya ibu bapa itu sendiri.Mangsanya , anak-anak yang tak berdosa.Waallahu'alam..

So, apa pendapat anda semua? Mungkin anda ada buah fikiran yang lebih hebat lagi untuk di utarakan mengenai topik ini.Kalo ada, boleh lah kita kongsikan bersama :)

3 comments:

cik puan akish said...

kalo me pule...op coz kualiti..kalo pon kuantiti bnyak..tp x berkualiti pon..ssh juge..lg zaman sekang neh...berbagai..zaman dh semakin maju..budak2 pon semakin advanced...takot....bg me..cukopla 2 or 3 saje ank...sudeh memadai...dr tade langsong...yg ade dijage..dididik...diasoh...selebihnyer...terserah pade yg Esa...:)

blackcardomompods said...

salam Dear

anak ini anugerahkan,byk pun susah,sikit pun susah.namun sebagai ibubapa,kitalah penjaganya..Saya fikir 4-5 dh ok.lebih dr tu,susahla.senjata paling utama,doa ibubpa.Itu yang bakal melindungi anak2 kita.

MysDear said...

cik puan akish ~ zaman skg nak didik anak cabarannya memang tinggi.Pengaruh kat sekolahnya lg, persekitarannya lagi, even kat umah pun pengaruh negatif nya kuat kalo x d kawal - internet dan tv.

Blackcardomompods ~ w'salam...
yup betul tu ct,selepas usaha kita doa yg terbaik untuk anak2 kita.Semoga mereka d lindungi Allah selalu.Amin.



Sahl bin Abdullah berkata, " Tanda cintakan Allah adalah cintakan Al Quran.Tanda cintakan Al Quran adalah cintakan Nabi saw.Tanda cintakan Nabi saw adalah cintakan sunnah Baginda.Tanda cintakan Sunnah Rasul adalah cintakan Akhirat.Tanda cintakan Akhirat ialah tidak mencintai diri sendiri.Tanda tidak mencintai diri sendiri ialah membenci dunia.Dan tanda bencikan dunia adalah tidak mengambil daripada dunia melainkan kadar yang mencukupi untuk sara hidup.